Ryhmän henki
Vuodenvaihteessa Nordic Labelilta eläkkeelle jäänyt Hans Lindström uskoo, että hyvä ryhmähenki ja ahkeruus kantavat pitkälle.
Hanttihommista se lähti. Hans Lindström oli 25-vuotiaana vailla töitä insinööriopintojen päätyttyä. Työnhakuprosessin lomassa hänelle tarjottiin töitä sukulaisen omistamasta Kelan Muovista, joka keskittyi tuolloin kartonkipakkausten valmistukseen.
”Minun oli tarkoitus autella sen aikaa, kun hakisin muita töitä. Pääasiassa toin muille pakkaajille tarvikkeita ja joskus pakkasin itsekin. Mutta aina välillä koneet reistailivat ja minä pystyin korjaamaan sähköongelmia. Kai talon väki huomasi, että tuossahan voisi olla resurssi, koska aika nopeasti sain alkaa vastata yhä enemmän ja enemmän huoltotöistä ja lopulta tuotannosta.”
Hanttihommat venyivät 38 vuoden työsuhteeksi. Aivan tasaisesta uraputkesta ei kuitenkaan ole ollut kyse. Hans on kokenut työvuosinaan liudan omistajamuutoksia. Ensin Kelan muovi ja Lauttasaaren Kirjapaino fuusioitiin Lauttasaaren painoksi. Se oli perheyritys, jossa kaikki työntekijät puhalsivat yhteen hiileen.
”Olimme kuin yksi iso perhe. Meillä oli hyvä johtoporukka, johon laskin itsenikin. Meillä oli uskallusta ja visioita viedä asioita eteenpäin, minkä ansiosta pieni yritys kasvoi koko ajan”, Hans kertoo.
Vuosia he porskuttivat eteenpäin ja keskittyivät märkäetikettipainamiseen, kunnes kävi kuten kovin monelle perheyritykselle. Tuli aika sukupolvenvaihdokselle ja yritys meni myyntiin. Edita osti yhtä aikaa Lauttasaaren painon ja toisen painotalon, Tilgmannin. Hans siirtyi myynnin mukana avaintehtäviin, mutta monelle muulle fuusio tarkoitti irtisanomisia. Kun yritykset sulautettiin yhteen, syntyi Edita Label.
”Eihän se ihan helppoa ollut, kun kaksi pahinta kilpailijaa yhdistyivät. Pienen perheyrityksen muutos isommaksi organisaatioksi toi mukanaan kulttuurieroja työyhteisössä. Rohkenen kuitenkin väittää, että pystyimme melko nopeasti rakentamaan ja kehittämään mukavaa yhtiötä taas fuusion jälkeen. Muutamia vuosia siinä meni, mutta saimme rakennettua yksikköömme oikein hyvän ilmapiirin.”
Hiljaiseloa ei kuitenkaan kestänyt kauaa ja seuraavaksi ovea kolkuttivat saksalaiset. Edita myi yrityksen lopulta kokonaan nykyiselle Nova Groupille ja nimi muuttui Nordic Labeliksi. Saksalaisia kiinnosti kaupankäynti venäläisten kanssa ja Suomen yksikkö oli ihanteellinen sijainniltaan.
Luulisi, että tässä kaikessa olisi ollut riittävästi haasteita, mutta yrityksen suurin käänne oli vasta edessä. Suomessa oli luovuttu muovipullojen ja tölkkien haittaverosta ja kierrätystäkin helpotettiin. Nordic Label oli erikoistunut lasipullojen märkäetikettien painamiseen. Niiden kysyntä kuitenkin laski lasipullojen väistyttyä uusien materiaalien tieltä.
”Olutpullojen suuret volyymit siirtyivät tölkkeihin, joihin ei etikettejä tarvita. Muovipullojen muovietiketti puolestaan vaati painotavan, jota emme olleet käyttäneet. Niinpä päätimme luopua kokonaan syväpainokoneista ja se mitä jäi tekemättä, tehtiin offsetillä. Lisäksi hankimme käytettynä ensimmäisen flexopainon joulukuussa 2007.”
Se muutti kaiken.
”Oli aikamoinen hevoskuuri henkilökunnalle opetella täysin uusi painotapa. Joitain virheitäkin teimme ja ne kuitattiin sillä, että oppirahoja täytyy joskus maksaa. Se vaati perehdyttämistä, oppimista, miettimistä ja kehittämistä, mutta kaikki olivat innoissaan. Työ oli kivaa ja uutta.”
Hans työtovereineen rakensi Nordic Labelille kokonaan uuden tuotantojalan, mistä hän on edelleen ylpeä.
”Se oli urani huippuhetkiä. Flexopainaminen oli uutta meille kaikille, jopa vanhoille asiakkaillemme ja oli hieno fiilis onnistua yhdessä.”
Hansin puheissa vilahtaa säännöllisesti ryhmähengen merkitys.
”On ollut oikein hauskaa, että porukalla sai tehdä duunia. Silloin syntyy hyvää jälkeä, mikä tuntuu hyvältä.”
Ehkä siksi Hans ei ole aivan malttanut pysytellä erossa työasioista, vaikka eläkkeellä onkin vierähtänyt jo pian viisi kuukautta. Haastattelun aamuna hän on neuvonut vanhaa kollegaa puhelimessa ja tarkistanut sähköpostit. Työpaikalla on tullut käytyä myös kevään aikana useamman kerran palavereissa ja tapaamisissa.
Hans ehti nähdä urallaan vielä yhden omistajanvaihdoksen, kun Magnus Höglund osti Nordic Labelin vuonna 2014 saksalaisilta ja palautti konsernille samalla Tilgmannin nimen.
”Hänkin oli intoa täynnä ja minusta oli hienoa auttaa. Tuimme kaikki toisiamme, jotta työt etenivät mahdollisimman hyvin.”
Hansin uraa kuunnellessa ei voi olla miettimättä tuttua sanontaa: Hyvälle tyypille löytyy aina töitä.
”Jossain vaiheessa pitää olla hieman tuuriakin, mutta menestyksen salaisuus on se, että tekee kovasti töitä ja uskoo itseensä. Sain olla hyvässä työpaikassa loppuun saakka. Lähes neljäkymmentä vuotta yritys oli minun ja perheeni elanto ja olisi mielestäni paha juttu, jos siinä vaiheessa en haluaisi enää katsoakaan sinne päin. Tämä on tällainen pehmeä lasku. On mukavaa, että voi muistaa hyvällä.”